TEMAT: Na czym polega i od czego zależy swobodny spadek ciał?
Cel główny
poznawczy:
Zapoznanie uczniów ze zjawiskiem swobodnego spadku ciał.
Cel główny
kształcący:
Kształcenie umiejętności formułowania hipotez oraz ich
uzasadnienie w oparciu o posiadaną wiedzę.
A:
B:
C:
Fazy lekcji | Czynności nauczyciela i ucznia | ||||||||||||||||||||||||||||||
Sprawdzenie zadania domowego, powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji.
|
Pytania:
Doświadczenie 1. Z pewnej wysokości puszczam metalową kulkę.
Doświadczenie 2. Przygotowuję dwie jednakowe kartki zeszytowe. Puszczam obydwie kartki z tej samej wysokości. Obserwujemy ruch spadających ciał.
Następnie jedną z kartek zgniatam w kulkę.
Spadanie ciał zależy od sił oporu powietrza. CZY SPADANIE CIAŁ ZALEŻY OD ICH MASY? Doświadczenie 3. a)Robię z plasteliny dwie jednakowe kulki, następnie puszczam je swobodnie z różnych wysokości,
b)Puszczam te same kulki z tej samej wysokości,
c)Dzielę plastelinę na dwie kulki różniące się masą i puszczam z tej samej wysokości,
d)Do doświadczenia używam kulek metalowej i papierowej, które puszczam z tej samej wysokości.
Tak samo spadają swobodnie różne ciała niezależnie od ich masy, gdy zaniedbamy opory powietrza. Doświadczenie 4. Z pewnej wysokości puszczam kulkę metalową, uczniowie obserwują ruch swobodnie spadającej kulki.
Swobodnie spadające ciała poruszają się ruchem jednostajnie przyspieszonym. Doświadczenie 5. Do dużej strzykawki wkładam trzy ciała bardzo różniące się masą. W próżni wszystkie ciała poruszają się jednakowo z przyspieszeniem ziemskim g.
Doświadczenie 6. Do doświadczenia używam fotokomórkę w celu dokładnego zmierzenia czasu przelotu ciała. Dane zapisujemy w tabeli:
Pytania:
Oblicz wysokość z jakiej spadła kulka w czasie 10s. |
Uczniowie odpowiadają na
postawione pytania.
|