TEMAT: Na czym polega i od czego zależy swobodny spadek ciał?

Cel główny poznawczy:
Zapoznanie uczniów ze zjawiskiem swobodnego spadku ciał.

Cel główny kształcący:
Kształcenie umiejętności formułowania hipotez oraz ich uzasadnienie w oparciu o posiadaną wiedzę.

A:

B:

C:

Fazy lekcji Czynności nauczyciela i ucznia  

Sprawdzenie zadania domowego, powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji.

 

Wprowadzenie do tematu lekcji.

 

 

 

Zapisanie na tablicy tematu lekcji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak poruszają się ciała w próżni?

 

 

 

 

 

 


Praktyczne zastosowanie spadku swobodnego. Wyznaczanie wysokości budynku na podstawie czasu spadania kamienia.

 

 

 

 

 

 

 

Powtórzenie wiadomości poznanych na lekcji.

 

 

Zadanie domowe.

 

 

Pytania:
  • Jakim ruchem porusza się ciało pod działaniem stałej i niezrównoważonej siły?
  • Od czego zależy wartość przyspieszenia w ruchu jednostajnie przyspieszonym?
  • Co to jest i od jakich wielkości fizycznych zależy siła przyciągania ziemskiego?

Doświadczenie 1.

Z pewnej wysokości puszczam metalową kulkę.

  • Podaj kilka przykładów ciał, które spadają pod wpływem siły przyciągania ziemskiego.
  • Sformułuj II zasadę dynamiki Newtona.

Doświadczenie 2.

Przygotowuję dwie jednakowe kartki zeszytowe. Puszczam obydwie kartki z tej samej wysokości. Obserwujemy ruch spadających ciał.

  • Jak spadają dwie takie same kartki papieru?

Następnie jedną z kartek zgniatam w kulkę.

  • Czy masa kartki uległa zmianie?
  • Dlaczego teraz kulka papierowa spada szybciej od kartki?
  • Jakie siły działają na obydwa ciała swobodnie puszczone?
  • Dlaczego siła oporu powietrza jest większa dla kartki, a mniejsza dla kulki?

Spadanie ciał zależy od sił oporu powietrza.

CZY SPADANIE CIAŁ ZALEŻY OD ICH MASY?

Doświadczenie 3.

a)Robię z plasteliny dwie jednakowe kulki, następnie puszczam je swobodnie z różnych wysokości,

  • ile słyszymy stuknięć o podłogę?
  • jeśli słyszymy dwa stuknięcia, o czym to świadczy?

b)Puszczam te same kulki z tej samej wysokości,

  • ile teraz słyszymy stuknięć i o czym to świadczy?

c)Dzielę plastelinę na dwie kulki różniące się masą i puszczam z tej samej wysokości,

 
 


  • ile teraz słyszymy stuknięć, o czym to świadczy?

d)Do doświadczenia używam kulek metalowej i papierowej, które puszczam z tej samej wysokości.

  • ile słyszymy stuknięć o podłogę?

Tak samo spadają swobodnie różne ciała niezależnie od ich masy, gdy zaniedbamy opory powietrza.

Doświadczenie 4.

Z pewnej wysokości puszczam kulkę metalową, uczniowie obserwują ruch swobodnie spadającej kulki.

  • Dlaczego kulka spada na podłogę?
  • Czy zmienia się wartość działającej siły grawitacji?
  • Jakim ruchem poruszają się ciała pod wpływem stałej siły?
  • Jakim ruchem porusza się swobodnie spadające ciało?

Swobodnie spadające ciała poruszają się ruchem jednostajnie przyspieszonym.

Doświadczenie 5.

Do dużej strzykawki wkładam trzy ciała bardzo różniące się masą.

W próżni wszystkie ciała poruszają się jednakowo z przyspieszeniem ziemskim g.

         

Doświadczenie 6.

Do doświadczenia używam fotokomórkę w celu dokładnego zmierzenia czasu przelotu ciała.

Dane zapisujemy w tabeli:

t[s]

tśr[s]

g[]

s[m]

   

9,81

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Pytania:

  • Czy swobodne spadanie ciał zależy od ich masy?
  • Od czego zależy swobodne spadanie ciał?
  • Jak spadają ciała w próżni?
  • Jakim ruchem porusza się swobodnie spadające ciało?
  • Z jakim przyspieszeniem spadają swobodnie ciała?

Oblicz wysokość z jakiej spadła kulka w czasie 10s.

Uczniowie odpowiadają na postawione pytania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praktyczne zastosowanie - skoczek spadochronowy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie obserwują ruch ciał w strzykawce podczas zmian położenia dna strzykawki.

 

 

 

 

 

Uczniowie odczytują pomiary czasu z fotokomórki, a następnie zapisują je w tabeli.

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczniowie odpowiadają na pytania